NummerpladerneAlle danske nummerplader

Er det farligt at køre på motorcykel?

Der er masser af meninger om mænd og kvinder, der kører på motorcykel, men få af dem kommer fra mænd og kvinder, der kører. Er det farligt? I langt mindre grad end annonceret.

Når først de teenage-testosterontilfælde, der kører som om de har noget at bevise, og ryttere med stoffer og alkohol er fjernet fra statistikken, falder antallet af dødsfald og ulykker dramatisk. For alle de ryttere, jeg kender, er kaffe den stærkeste drik, der indtages i løbet af en ridedag. Jeg kan ikke tale for motorcyklisterne, der er parkeret foran barer, men de er i mindretal. Jeg kender flere mænd, der er døde ved at spille tennis og golf, end at køre motorcykel.

Fare er ikke grunden til, at mænd og kvinder rider. Vi rider på trods af det. Hvorfor har jeg kørt motorcykel i de sidste femogtyve år? Kort sagt, der er ingen anden aktivitet, der leverer samme niveau af spænding og spænding. At køre godt kræver veluddannede færdigheder, og ryttere elsker at være dygtige, fordi det øger fornøjelsen ved turen.

Jeg kan ikke save træ, slå søm eller reparere en bil, men jeg er en meget dygtig kører, hvilket betyder, at jeg ved, hvordan jeg kører min motorcykel til dets maksimale potentiale. At læne sig hårdt over, skifte ned, komme ind i en kurve på vejen og ende med at sidde lige og højt i sadlen bagefter er en spænding. At ride en hel dag på kun små tilbagelagte veje, indånde lugten af nyslået hø, vilde blomster, kvæg og heste, se en spektakulær udsigt og stoppe til frokost undervejs, er omtrent den bedste dag, jeg kan forestille mig.

Jeg må ikke overstige 80 kilometer i timen hele dagen, eller bruge et højere gear end tredje, på de landeveje, men spændingen ved at vide, hvordan man oplever det fuldt ud overstiger behovet for fart. Jeg formoder, at det for nogle ryttere handler om at køre hurtigt, som om deres hår brænder, men for mig og de fleste ryttere er det slet ikke meningen. Vi ønsker alle at leve for at ride en anden dag.

At være god til enhver sport kræver øvelse, og motorcykling er ingen undtagelse. Jeg har brugt flere dage gennem årene på at køre på racerbaner på skoler, der drives af tidligere motorcykelkørere, for at forbedre mine færdigheder. At forstå gyroskopeffekten, der er en motorcykel, og bruge den effekt til dets maksimale føles magisk.

Jeg bemærker flere kvinder på motorcykler, og industrien rapporterer, at 10 % af alle nye cykler købes af kvinder. I betragtning af hvor mange mennesker rider, er det mange kvinder. Jeg elsker at høre dem fortælle om deres tur sidst på dagen over et glas vin. De taler om glæden ved at ride på samme måde som mænd, der rider. Jeg bemærker, at flere mænd og kvinder kører sammen, men på hver sin cykel.

Næste gang du ser en mand eller kvinde køre på motorcykel, så giv dem fordelen af tvivlen. Antag, at de bare elsker det, de laver, og ikke kan forestille sig ikke at gøre det. Hvis du nogensinde har haft fantasier om at køre på motorcykel, er Motorcycle Safety Foundation en nationsorganisation, der har lært millioner af mennesker, hvordan man kører sikkert. Det er et weekendkursus, og de sørger for hjelme og cykler. Det er en fantastisk, sikker måde at komme i gang på.

Når du først er på vejen, hvis du er i en gruppe af ryttere, så husk at køre din egen tur og ikke blive påvirket af andre ryttere, som måske eller måske ikke er mere dygtige. Kør på et behageligt niveau, der ikke gør dig stresset eller bekymret. Begynd at køre på en mindre cykel, 250-500cc, og ryk op, efterhånden som dine færdigheder forbedres.