NummerpladerneAlle danske nummerplader

Sådan reparerer du dit klimaanlæg

Med sommeren bogstaveligt talt lige om hjørnet, kan det være et rigtig varmt rod at have problemer med bilens klimaanlæg. Faktum er, at biler naturligvis holder mere på varmen end udetemperaturen, hvilket betyder, at du sidder fast i et indelukket område, sveder det hele ud og tigger om en god brise til at passere forbi gennem vinduerne. Og lige så meget som klimaanlægget i din bil hjælper dig til at føle dig bedre på de varme dage, kan det at have problemer med aircondition, der ikke bliver behandlet, føre til potentielt farlige situationer, hvor en hedebølge rammer inde i din bil til farlige temperaturniveauer.

Så hvis din bils klimaanlæg bare ikke ser ud til at gøre sit arbejde og simpelthen bare sprøjter varm luft ud, er det tid til at få det ordnet. Her er fem af de mest almindelige klimaproblemer i bilen, og hvordan du løser dem.

Lækker kølemiddel

Desværre kan en kølemiddellækage ske på et hvilket som helst tidspunkt i en bils klimaanlæg, hvilket betyder, at det kan vise sig at være en udfordring at finde ud af præcis, hvor lækagen er. Nogle af de mest almindelige steder for kølemiddellækager er ved tilslutningerne til klimaanlæggets slange.

Hvor du bemærker en ophobning af olieholdige stoffer omkring slangeforbindelsen, kan du have fundet kilden til lækagen. Når du har fundet kilden til lækagen, kan din eller din tekniker bruge en klimaforsegling til at lukke den.

Blokeret eller tilstoppet kondensator

En blokeret kondensator er ikke i stand til korrekt at lette en god luftstrøm for at afkøle din bils varme kølemiddel, som derefter fører til overophedning, hvilket får klimaanlægget til kun at udstøde varm luft.

Da en bils kondensator normalt findes foran på bilen, er det relativt nemt at identificere, hvor blokeringen er. Når du har identificeret blokeringen, skal du blot fjerne problemet fra grillen, og problemet med dit klimaanlæg skulle være løst.

Ødelagt kondensator

Hvor der ikke er nogen synlig blokering i din kondensator, er der mulighed for, at kondensatoren er helt i stykker. Årsagen til en ødelagt kondensator kan være fra punkteringer lavet af vejaffald, der arbejder gennem grillen på din bil. Skulle du bemærke nogen punkteringer i kondensatoren, skal du højst sandsynligt udskifte kondensatoren eller få en tekniker til at gøre det for dig.

Elektriske problemer

Diagnosticering af et elektrisk problem i forbindelse med dit klimaanlæg er måske den mest udfordrende opgave på grund af at skulle gennemgå deduktive ræsonnementer. Til at begynde med skal du foretage en visuel inspektion af ledningerne for at se, om ledningerne er flosset eller knækket.

Hvis du finder beskadigede ledninger, skal du reparere dem med elektrisk tape, hvor problemet ikke er for stort, eller på anden måde udskifte dem helt. Hvor du ikke er i stand til at lokalisere nogen elektriske problemer, er det bedst at konsultere en erfaren tekniker for en grundig diagnose af dine klimaproblemer.

Defekte køleventilatorer

Hvis dine blæsere ikke fungerer korrekt, er det mere end sandsynligt, at din kondensator ikke får den korrekte køling, den har brug for, hvilket så resulterer i, at din bil kun slipper varm luft ud af luftventilerne. For at tjekke for fejl i køleventilatorerne, giv det et kig og se, om du kan bemærke nogen revner eller fejljusteringer.

Hvor der er en revne i køleventilatoren, skal du udskifte dem. Andre problemer med køleblæser inkluderer sprængte sikringer samt andre elektriske problemer. For at løse disse problemer effektivt skal du højst sandsynligt konsultere en professionel biltekniker, medmindre du har erfaring med el-arbejde.

Problemer med aircondition er besværligt og varierer i sværhedsgrad. Til tider kan det være en hurtig løsning, der ikke tager mere end et par minutter, i andre skal du udskifte en del helt. Ikke desto mindre er det ofte bedre at være sikker end at undskylde ved at konsultere en professionel tekniker for at hjælpe med at løse problemet end at forsøge at gå rundt med gætværk.