NummerpladerneAlle danske nummerplader

Rejser med bus i USA

Busrejser spiller en anden rolle i den bildrevne kultur i USA, end den gør i de fleste lande. Fordi området i USA er så stort, er flyvning ofte den mest attraktive transportmulighed for at rejse mellem byer og kan prissættes ret konkurrencedygtigt, når man tager tid og bekvemmelighed i betragtning. For kortere afstande er kørsel normalt det første valg for amerikanske indenrigsrejsende. Men for ruter, der er under fem eller seks timer, er bussen næsten altid den mest økonomiske og ofte den mest bekvemme rejseform. Ydermere, da Amtrak (den nationale jernbanetjeneste) fortsat ser nedskæringer i statsfinansiering, er busforbindelse ofte den eneste mulighed for landtransport til mange destinationer. Besøgende, der planlægger at holde sig til større byer, vil højst sandsynligt synes, at det er ubelejligt, dyrt og unødvendigt at have en bil. Derfor er det en god mulighed at tage bussen mellem destinationer.

Mange amerikanere ser på at rejse med bus med en vis ængstelse, og uanset om det er fortjent eller ej, har busservice i USA ofte ry for at være ret grundlæggende. I virkeligheden varierer serviceniveauet meget blandt busselskaber. Nogle selskaber, som LuxBus i Californien eller Transfloridian i Florida, tilbyder luksusbusser og tilbyder tjenester, som sjældent endda findes hos flyselskaber i dag, såsom underholdning ombord og gratis mad og drikke. Alligevel er standard busservice generelt mere på budgetniveau og tilbyder få faciliteter. Madmuligheder er mere tilbøjelige til at være et ti minutters stop ved en fastfoodrestaurant langs vejen end måltidsservice ombord.

Busindustrien i USA er domineret af Greyhound, som er det eneste tilbageværende landsdækkende busselskab. Flere andre virksomheder såsom Trailways og Coach USA består af uafhængigt ejede busselskaber, der deler marketingfunktioner og branding. Derudover er der flere stærke regionale aktører i busbranchen. Mens disse virksomheder konkurrerer med Greyhound, ender de ofte med at dele service på ruter, der ikke har nok trafik til at opretholde to luftfartsselskaber. Dette svarer til "code sharing" i flyindustrien.

Den seneste udvikling i den amerikanske busindustri har været "Chinatown bus"-fænomenet. For adskillige år siden begyndte nogle få initiativrige forretningsfolk i New Yorks Chinatown at køre busser fra Chinatown i NY til Chinatown i Boston, hvor de opkrævede mindre end halvdelen af, hvad traditionelle busselskaber gjorde, og en brøkdel af, hvad det kostede at tage toget eller flyve. De var rettet mod asiatiske immigranter, der ønskede at shoppe eller besøge slægtninge og havde brug for billig og bekvem transport. Selvom busserne var moderne og komfortable, var tjenesten bare ben - ingen reklamer, kundeservice eller busstationer. Kunderne gik simpelthen hen til busstoppestedet, ventede på bussen og betalte chaufføren ved boarding. For dem, der var villige til at undvære dikkedarer, tilbød disse virksomheder stort set den samme service som Greyhound til en væsentligt lavere pris. Inden længe spredte man sig om tjenesten, og alle slags rejsende begyndte at bruge disse buslinjer. De blev især populære blandt studerende, budgetrejsende og folk, for hvem tjenesten simpelthen var mere bekvem.

Snart duplikerede flere busselskaber denne model og begyndte at tilbyde service på andre markeder. Nu kan du finde denne type busforbindelse i Philadelphia, Virginia, Washington DC, Los Angeles og San Francisco. På dette tidspunkt bruges udtrykket "Chinatown-bus" mere løst til at beskrive denne slags billige/lave dikkedarer. Mange, hvis ikke de fleste, af virksomheden har ikke Chinatown som deres hovedbeliggenhed og henvender sig måske slet ikke til immigrantbefolkningen. Da disse virksomheder først begyndte at operere, blev der rejst bekymringer om sikkerhedsstandarder. Der er stadig uenighed i branchen om, hvorvidt disse lavprisbusselskaber overholder de samme regler som de traditionelle selskaber. Ikke desto mindre skal alle busselskaber, der opererer i USA, gennemgå de samme inspektionsstandarder og skal overholde de samme regler.

Det er ikke altid nemt for besøgende til USA at finde information om rutebusservice. Historisk set har busselskaber solgt billetter ved billetboder på stedet. Mange sælger nu også gennem deres egne hjemmesider. Mens der til flyrejser er mange online bookingsider, der giver rejsende mulighed for at sammenligne forskellige flyselskaber, er det sværere at finde ruteoplysninger for busservice.

Samlet set er bussen en fantastisk mulighed for besøgende til USA, der leder efter transport mellem større amerikanske byer. For de fleste byer er en bil ikke nødvendig og vil være ubelejlig og dyr. I storbyområder er der flere valgmuligheder for busforbindelse i dag end på noget tidspunkt i den seneste tid. Især for kortere afstande er det den bedste måde at gå for den budgetmindede rejsende.