NummerpladerneAlle danske nummerplader

Bilradioens historie

I 1904, længe før kommercielt bæredygtig teknologi til mobilradio var på plads, demonstrerede den amerikanske opfinder og selvskrevne "Radios far" Lee de Forest nogle demonstrationer omkring en bilradio ved Louisiana Purchase Exposition i 1904 i St. Louis.

Omkring 1920 var vakuumrørteknologien modnet til det punkt, hvor tilgængeligheden af radiomodtagere gjorde radioudsendelse levedygtig. En teknisk udfordring var, at vakuumrørene i radiomodtagerne krævede 50 til 250 volt jævnstrøm, men bilbatterier kørte på 6V. Spændingen blev øget med en vibrator, der gav en pulserende DC, som kunne konverteres til en højere spænding med en transformer, ensrettes og filtreres for at skabe højere spænding DC.

I 1924 installerede Kelly's Motors i Australien sin første bilradio.

I 1930 markedsførte den amerikanske Galvin Manufacturing Corporation en Motorola-mærket radiomodtager for $130. Det var dyrt: Den moderne Ford Model A kostede 540 $. En Plymouth sedan, "kablet til Philco Transitone radio uden ekstra omkostninger," blev annonceret i Ladies' Home Journal i 1931. I 1932 i Tyskland blev Blaupunkt AS 5 mellembølge- og langbølgeradio markedsført til 465 Reichsmark, omkring en tredjedel af prisen af en lille bil. Fordi den tog næsten 10 liter plads, kunne den ikke placeres i nærheden af føreren, og den blev betjent via en ratfjernbetjening. I 1933 tilbød Crossley Motors en fabriksmonteret bilradio for £35. I slutningen af 1930'erne blev AM-radioer med trykknapper betragtet som en standardfunktion. I 1946 var der anslået 9 millioner AM bilradioer i brug.

En FM-modtager blev tilbudt af Blaupunkt i 1952. I 1953 introducerede Becker AM/FM Becker Mexico med en Variometer-tuner, dybest set en stationssøgnings- eller scanningsfunktion.

I april 1955 annoncerede Chrysler Corporation, at det tilbød en Mopar model 914HR mærket Philco all transistor bilradio, som en $150 mulighed for sine 1956 Chrysler og Imperial bilmodeller. Chrysler Corporation havde besluttet at afbryde sin bilradio med alle transistorer i slutningen af 1956, fordi den var for dyr, og erstattede den med en billigere hybridbilradio (transistorer og lavspændingsvakuumrør) til sine nye 1957-bilmodeller. I 1963 introducerede Becker Monte Carlo, en rørløs solid state-radio uden vakuumrør.

Fra 1974 til 2005 blev Autofahrer-Rundfunk-Informationssystem brugt af det tyske ARD-netværk. Udviklet i fællesskab af Institut für Rundfunktechnik og Blaupunkt, viste det tilstedeværelsen af trafikmeldinger gennem manipulation af 57kHz underbæreren af stationens FM-signal. ARI blev erstattet af Radio Data System.

I 2010'erne kom internetradio og satellitradio i konkurrence med FM-radio. På dette tidspunkt tilbød nogle modeller 5.1 surround sound. Og automobilhovedenheden blev stadig vigtigere som et hus til front- og backup-dashcams, navis og operativsystemer med flere funktioner, såsom Android Auto, CarPlay og MirrorLink. De seneste modeller kommer udstyret med funktioner som Bluetooth-teknologi sammen med HDMI-port for bedre tilslutningsmuligheder. Skærmstørrelsen varierer fra 5-tommer til 7-tommer for de dobbelte Din bilstereoanlæg.

AM/FM-radioen kombineret med en cd-afspiller er forblevet en grundpille i bilstereo, på trods af at den er forældet i ikke-bilapplikationer.

De fleste moderne bilstereo er nu udstyret med et tyverisikringssystem til beskyttelsesformål.